J GUERRA 2

Julio Daniel Guerra Hollstein

Académico
+56 (63) 2 221813

Biografía

Nací en Santiago, viví en Antofagasta y luego en Valdivia, donde realicé mi educación media y mis estudios en la UACh. Me titulé de Ingeniero Civil en Informática el año 2004 y he trabajado en la UACh, tanto en proyectos de investigación, de transferencia tecnológica, y como profesor. Realicé mis estudios de doctorado en la Universidad de Pittsburgh, entre los años 2011 y 2017 bajo la tutela del Dr. Peter Brusilovsky y obtuve el grado de doctor en 2017 con mi tesis titulada «Open Learner Models for Self-Regulated Learning: Exploring the Effects of Social Comparison and Granularity». Mi investigación siempre ha estado relacionada con tecnologías de aprendizaje. Durante mi doctorado trabajé con modelos abiertos de aprendiz (open learner models) e implementé visualizaciones que incluyen elementos de comparación social y evalué su influencia en el uso de herramientas en línea para aprender a programar. En el Instituto y en la Escuela de Informática aporto con investigación y trabajo en el área de analíticas de aprendizaje, visualización de la información, minería de datos y educación en ingeniería. Como parte del consejo de escuela, y como profesor e integrante del claustro de Magister de Informática, donde también colaboro y dirijo cursos de postgrado.

 

I was born in Santiago and lived in Antofagasta and Valdivia (Chile). In Valdivia I completed my high school and my university studies.  I graduated (profesional title) as a Informatics Engineer in 2014 and since then I have worked at Universidad Austral de Chile (UACH) performing research and deployment work and teaching. Between 2011 and 2017 I studied under the advise of Peter Brusilovsky at the School of Computing and Information at University of Pittsburgh, and got my Ph.D. degree in 2017 with the thesis «Open Learner Models for Self-Regulated Learning: Exploring the Effects of Social Comparison and Granularity». My research has been always focused in technology in education. During my Ph.D. studies I worked with open learner models and developed, deployed and evaluated visualizations that incorporates social comparison features. As part of the Informatics Institute and School at UACh, I research in topics related to learning analytics, information visualization, data mining and engineering education. I am also part of the Informatics School Counsel at UACh and the (recently crated) Informatics Master program at UACh, where I teach and direct master students’ theses.

 

Áreas de Investigación Principales

  • Open Learner Models
  • Analíticas de Aprendizaje
  • Tecnologías de Aprendizaje

Títulos y Grados

  • 2017: Doctor of Philosophy (PhD) in Information Sciences, University of Pittsburgh
  • 2004: Ingeniero Civil en Informática, Universidad Austral de Chile
  • 2002: Licenciado en Ciencias de la Ingeniería, Universidad Austral de Chile
Becas y Premios
  • Best Student Paper Award: 25th Conference on User Modeling, Adaptation and Personalization, Slovak University of Technology in Bratislava, Eslovaquia
  • Allen Kent Award for Outstanding Contributions: Graduate Program in Information Science, School of Information Sciences, University of Pittsburgh, EEUU
  • Best Paper Award: “Knowledge Zoom for Java: A Concept-Based Exam Study Tool with a Zoomable Open Student Model”. IEEE 13th Int. Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), IEEE Computer Society, China

Docencia Impartida en los Últimos Años

  • INFO104-17: Taller de Construcción de Software
  • INFO090-17: Programación Orientada a Objetos
  • INFO293-23: Visualización de la Información
  • INFO343: Minería y Aprendizaje con Datos (colaborador)

Proyectos de Investigación

  • ANID. Investigador Principal, Fondecyt Iniciación 2022-2024, Num. 11220709: Motivational Design of Cognitive Tutors for Supporting Math Learning of First-Year Undergraduate Engineering Students
  • Desarrollo de una App Móvil para el Auto-Monitoreo para Mejorar la Autoconciencia Emocional de Estudiantes de Ingeniería Universitaria, Innoving FCI UACh, 2018.
  • Building Capacity to Use Learning Analytics to Improve Higher Education in Latin America (LALA), Erasmus+, 2017-2020: Colaborador.
  • Kelluwen: Investigación, desarrollo y validación de diseños didácticos colaborativos apoyados en servicios de la web 2.0: Estrategias para el desarrollo de competencias socio-comunicativas en estudiantes de colegios vulnerables en la zona sur de Chile. FONDEF I+D Investigación y Desarrollo. Investigador colaborador.
Publicaciones Seleccionadas
  • Huang, Y., Schunn, C. D., Guerra, J., & Brusilovsky, P. (2024). Why Students Cannot Easily Integrate Component Skills: An Investigation of the Composition Effect in Programming. ACM Transactions on Computing Education, 24(3), 1-37.
  • Henríquez, V., Guerra, J., & Scheihing, E. (2024). The impact of an academic counselling learning analytics tool: Evidence from 3 years of use. British Journal of Educational Technology.
  • Márquez, Lucía, et al. (2024). Adoption of learning analytics in higher education institutions: A systematic literature review. British Journal of Educational Technology 55.2, 439-459.
  • Huang, Y., Brusilovsky, P., Guerra, J., Koedinger, K., & Schunn, C. (2023). Supporting skill integration in an intelligent tutoring system for code tracing. Journal of Computer Assisted Learning, 39(2), 477-500.
  • Boegeholz, R., Guerra, J., & Scheihing, E. (2022). Exploring risk of delay in academic trajectories in two undergraduate programs. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje, 17(3), 290-300.
  • Somyürek, S., Brusilovsky, P., & Guerra, J. (2020). Supporting knowledge monitoring ability: open learner modeling vs. open social learner modeling. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 15(1), 17.
  • Guerra, J., Ortiz-Rojas, M., Zúñiga‐Prieto, M. A., Scheihing, E., Jiménez, A., Broos, T., … & Verbert, K. (2020). Adaptation and evaluation of a learning analytics dashboard to improve academic support at three Latin American universities. British Journal of Educational Technology, 51(4), 973-1001.
  • Brusilovsky, P., Malmi, L., Hosseini, R., Guerra, J., Sirkiä, T., & Pollari-Malmi, K. (2018). An integrated practice system for learning programming in Python: design and evaluation. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 13(1), 18.
  • Scheihing, E., Vernier, M., Guerra, J., Born, J., & Cárcamo, L. (2018). Understanding the role of micro-blogging in b-learning activities: Kelluwen experiences in Chilean public schools. IEEE Transactions on Learning Technologies, 11(3), 280-293.
  • Guerra, J., Schunn, C. D., Bull, S., Barria-Pineda, J., & Brusilovsky, P. (2018). Navigation support in complex open learner models: assessing visual design alternatives. New Review of Hypermedia and Multimedia, 24(3), 160-192.
  • Brusilovsky, P., Somyürek, S., Guerra, J., Hosseini, R., Zadorozhny, V., & Durlach, P. J. (2016). Open social student modeling for personalized learning. IEEE Transactions on Emerging Topics in Computing, 4(3), 450-461.